Matematika třetího ročníku střední školy se zaměřuje převážně na řešení funkcí, schopnost načrtnout jejich grafy a určovat jejich vlastnosti. Postupně se žák naučí řešit jak aritmetickou, tak geometrickou posloupnost. Samozřejmostí je lehké odbočení k finanční matematice a jejím základním pojmům. Ke konci třetího ročníku žáci získají znalosti ohledně stereometrie, a to převážně jak určit vzájemné polohy dvou přímek, vzdálenosti bodů a objemy, případně povrchy základních těles.

Pokud žák úspěšně zakončí třetí ročník studia na střední škole, měl by být schopen následujících úkonů:

  • rozlišit jednotlivé druhy funkcí, načrtnout jejich grafy a určit jejich vlasnosti
  • řešit logaritmické a exponenciální rovnice
  • vysvětlit posloupnost jako zvláštní případ funkce
  • určit posloupnost vzorcem pro n-tý člen, výčtem prvků a graficky
  • rozlišit aritmetickou a geometrickou posloupnost
  • provádět výpočty jednoduchých finančních záležitostí a orientovat se v základních pojmech finanční matematiky
  • určit vzájemnou polohu dvou přímek, přímky a roviny, případně dvou rovin
  • určit odchylku dvou přímek, přímky a roviny, případně dvou rovin
  • určit vzdálenost bodu od roviny
  • určit povrch a objem základních těles s využitím funkčních vztahů a trigonometrie